Grand Theft Auto: San Andreas (kortweg GTA: SA) is de reguliere vijfde aflevering van de Grand Theft Auto- serie, uitgebracht op 26 oktober 2004 in de VS en op 29 oktober 2004 in Europa voor de PlayStation 2 . De Windows- en Xbox- versies verschenen beide op 7 juni 2005 in de VS en op 10 juni 2005 in Europa. Eind 2010 verscheen het spel ook voor Macintosh en in december 2013 voor smartphones en tablets met Android en Apple iOS , en in januari 2014 voor Windows Phone . [1] [2] De game is tot 2008 wereldwijd meer dan 22 miljoen keer verkocht. [3] Volgens Kotaku heeft het spel in 2011 meer dan 27,5 miljoen exemplaren verkocht.

Spelprincipe

Algemeen

Hoofdzakelijk bestaat het spel uit een combinatie van schiet-, rij- en vluchtsequenties. De taken voor de speler kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën: hoofdmissies, nevenmissies en gratis spellen.

Zowel in de missies als buiten de missies reageert de politie op criminele handelingen van de speler. Hoe meer misdaden de speler begaat, hoe hoger zijn zoekniveau (weergegeven door sterren) en hoe meer politie en andere eenheden het achtervolging van de speler ondernemen.

De belangrijkste missies vormen de plot van het spel en vormen daarom een ​​chronologische volgorde. Hiervoor moet de speler verschillende klanten in de gamewereld bezoeken. In de volgende korte filmpje wordt de plot vervolgd en het probleem dat moet worden opgelost wordt beschreven. De speler moet dan de missie oplossen met wapens en / of voertuigen die hij vindt of al in de gamewereld heeft gevonden.

Het spel volgt het principe van de open wereld , dus de speler wordt niet gedwongen zich tot de missies te wenden. De spelwereld biedt verschillende kansen op werk. De speler kan bijvoorbeeld opzettelijk misdaden plegen om een ​​achtervolging bij de politie uit te lokken, of gewoon de spelwereld verkennen.

De consoleversies hebben ook een modus voor twee spelers. Hierin kunnen de twee spelers echter niet vrijuit afzonderlijk bewegen, maar zijn ze vastgebonden aan dezelfde locatie, d. h. ze kunnen altijd samen in dezelfde foto worden bekeken. In de pc-versie is deze modus verwijderd omdat het niet mogelijk is om twee muizen en twee toetsenborden effectief op één computer te gebruiken.

Innovaties
In aanvulling op de eerdere vaardigheden in de GTA-serie, kan het personage (Carl Johnson, kortweg “CJ”) bukken en over muren en hekken bewegen als ze niet te hoog zijn. Samen met het nieuwe vermogen om te zwemmen en duiken, in tegenstelling tot eerdere versies, kan “CJ” vanaf het begin elk aspect van de spelwereld bereiken. Hij wordt echter aanvankelijk door de politie doorzocht wanneer hij een andere stad bereikt, waardoor het moeilijk is om echt te verkennen.

Ook nieuw zijn de karakterwaarden. Zo kan de speler de vaardigheden van zijn personage verbeteren met een wapen of een voertuig, als hij ze permanent gebruikt. De kracht van het personage kan worden vergroot door krachttraining zoals gewichtheffen en gevechtstraining, de conditie van duursporten zoals fietsen, hardlopen en zwemmen. Bovendien kan een vechtsportleraar nieuwe aanvallen trainen, zoals een allround schop of een schop onder de tegenstanders die al op de grond liggen (de laatste is uit de Duitse versie gehaald).

De levensenergie kan worden verhoogd zoals in de voorganger door te eten. Vet eten zorgt ervoor dat het karakter in gewicht toeneemt en dus niet zo hoog springt en sommige missies bijna onmogelijk maakt. De toegevoegde kilo’s kunnen echter door duursporten abtrainieren. Deze game is de eerste in de serie waarin het personage kan verhongeren.

Bovendien kan het uiterlijk van het personage worden beïnvloed. Een kapper kan bijvoorbeeld worden bezocht en nieuwe kleding kan worden gekocht. De kledingstukken kunnen naar wens in de schuilplaatsen worden gecombineerd. Het is ook mogelijk om het personage te laten tatoeëren.

Een kleine wijziging in Vice City , is er in onroerend goed: Bonus wapens, verkregen door een aantal bonus missies die aanwezig is op slechts één woning per stad zijn. Er zijn in totaal twaalf bonuswapens verspreid over drie schuilplaatsen. Alle andere eigenschappen dienen alleen als opslag of toevlucht bij de politie.

Bovendien is het met GTA San Andreas controle is gewijzigd in de console versie: Zoals de kijkrichting tijdens het lopen of rijden, d kan worden gewijzigd. h. de kijkrichting en richting kunnen verschillen. In wapens waar handmatig richten mogelijk is, kan het personage worden verplaatst. In de vorige spellen was handmatig richten alleen mogelijk als je stond.