The Sims 4 is nu al een lange tijd uit en we hebben onze tijd genomen om hem grondig te testen. Die afgelopen weken is mij goed duidelijk geworden dat er een tweedeling is binnen de Sims-community. Velen zijn zo opgegaan in The Sims 3 dat ze het moeilijk vinden om over wijzigingen in The Sims 4 heen te stappen. Is het nu werkelijk zo’n ramp dat je geen zwembad meer kunt maken, moeten we niet verheugd zijn dat EA veranderingen heeft durven aanbrengen?

Ik heb honderden uren aan de franchise besteed en neig er na al die uren in The Sims 4 naar om EA/Maxis niet direct af te schrijven. Ik voel mee met de mensen die het rijkere, open wereld-gevoel van The Sims 3 missen en ik kan me indenken dat het moeilijk is om weer een kale basis-Sims-game te spelen na al die uitbreidingen. Op dit moment is The Sims 4 heel behapbaar en ik zie dat als een redelijk goede basis om verder op uit te bouwen. Ik bedoel met behapbaar niet alleen het feit dat je nu met wijkjes werkt in plaats van een hele wereld, maar dat de game gemakkelijker is om te besturen en je binnen een paar klikken kunt vinden wat je zoekt.

Dat laatste komt ook omdat het aantal spullen om te kiezen kleiner is. De toevoeging van voorgeprepareerde kamers in de build-modus is erg leuk, maar het voelt alsof we veel te weinig keuzes hebben om een kamer verder bijzonder te maken. Dat geldt ook voor de Create-A-Sim: waarom kunnen mannen niet echt lang haar hebben en waarom is er geen mogelijkheid om een levensechte tattoo op een Sim te tekenen? Minder keuze betekent in dit geval ook minder creativiteit en dat is een tegenvaller.

Meer over de De Sims 4 gameplay

​Echter, de bouwmodus heeft – als je de meubels en de interieurstyling even opzij zet en je je richt op het bouwen van het huis – wel een heleboel voordelen. Je kunt hoge muren maken, je kunt huizen nog compleet wijzigen als je al heel ver bent met de bouw, enzovoort. Je maakt nu gemakkelijker een mooi optrekje in plaats van een blokkendoos die geen enkele makelaar verkocht zou kunnen krijgen.

Of het slim is, dat moet de tijd ons leren, maar het is overduidelijk dat EA/Maxis heel erg heeft gekozen voor een bepaalde focus, of eigenlijk twee: de emoties van de Sims en intuïtiviteit van de besturing. Zoals je in mijn review-in-progress van de Create-A-Sim en de bouwmodus kunt lezen, vorm je gemakkelijk een Sim of een huis door sleepbewegingen te maken aan lichaamsdelen of aan pijlen te trekken. Je maakt zo heel snel de Sim of het huis dat jij wil en dat is voor met name beginnende spelers ideaal.

Voordelen en nadelen van De Sims 4 gameplay

Zeker nu er nog geen uitbreidingen zijn voor The Sims 4, zul je je vooral richten op die gesprekken die uit hun voegen barsten van emoties en de carrière van je Sim, want gigantisch veel afleiding is er verder nog niet beschikbaar. Dat is ook niet erg, want zo heb je de tijd om te wennen aan de game zelf, maar ook het omgaan met die emoties. Ik moet de community gelijk geven in het feit dat The Sims 4 niet zo compleet voelt als The Sims 3. De game voelt echt alsof er allemaal briljante uitbreidingen voor moeten uitkomen om de ervaring op te leuken.

Voordelen

  • Sims komen meer tot leven
  • Besturing is natuurlijker
  • Wensen heel verslavend
  • Lekker efficiënt

Nadelen

  • Emoties bijhouden kost veel tijd en moeite
  • Aanzienlijk minder mogelijkheden
  • Emoties kunnen activiteiten dwarsbomen
  • Spelwereld minuscuul

Lees hier meer over De sims 4 gameplay